Al eens gedacht aan een blog als middel om straffe verhalen te delen met uw medewerkers? Om zo te werken aan employer branding?

Een verhaaltje voor het slapengaan… De menselijke culturen hebben altijd gebruik gemaakt van verhalen om kinderen bij te staan in hun lange reis naar volwassenheid. En, eens volwassen, blijven we gehecht aan verhalen. Zodra we thuis komen van het werk, vertellen we een verhaal. Wat er ons vandaag te beurt viel, wie we zagen op de trein, wat ons enthousiast, of wat ons verdrietig maakte.
Verhalen helpen ons in onze relatie met onze medemens. Ons waardenpatroon wordt gevormd door verhalen. Ze helpen ons onze geschiedenis en onze cultuur door te geven.
In een bedrijf worden verhalen vaak onderschat. We zijn hier om te werken, en om resultaten te behalen, niet om naar verhaaltjes te luisteren.
Wel… als ik nu eens zei dat verhalen nét bijdragen tot het behalen van de nodige resultaten? Dat ze een essentiële rol spelen in het groepsgebeuren, dat elk bedrijf toch is? Dat we door verhalen te delen, beseffen dat we erbij horen, dat onze inbreng en onze ideeën gewaardeerd worden, en het waard zijn om er iets over te vertellen.
Verhalen spelen een rol in advertentieteksten. David Ogilvy (1911-1999), ook bekend als the father of advertising, was er gek van. In zijn boek Ogilvy on advertising citeerde hij een klassieke campagne uit 1926 met als titel: They Laughed When I Sat Down At the Piano – But When I Started to Play! Inderdaad: iedereen wil weten hoe het afliep, toen hij begon piano te spelen. Dàt is de kracht van een veelbelovend verhaal.
Bij Blogspot vatten ze storytelling zo samen: “One of the most effective ways to capture people’s attention amidst all this clutter is storytelling. The human brain is wired to respond to well-crafted narrative. Neuroscience proves that storytelling is the best way to capture people’s attention, bake information into their memories, and forge close, personal bonds. We’re programmed to crave and seek out great stories — that’ll never change. So if you want to move people and sear yourself into their memories, you must tell compelling stories.”
Eén domein waarin bedrijven veel nut halen uit storytelling, is dat van interne communicatie. Een bedrijf is een bruisende microkosmos. De verhalen zijn er latent aanwezig, op alle niveaus van de organisatie. Ze wachten alleen om ‘geplukt’ en verteld te worden. Op het eerste gezicht kan een verhaal zeer gewoontjes zijn. Zoals het verhaal van een zekere Joseph, die op 68-jarige leeftijd met pensioen ging bij Volvo Car Gent. Zijn collega’s zetten hem in de bloemetjes, ze hadden als verrassing zijn heftruck versierd. Er kwam een speech aan te pas, en taart, en koffie. Op het eerste gezicht een leuk verhaaltje, maar niet veel meer dan dat. Of?
Onderliggend geef je als bedrijf een waardevolle boodschap mee. Dat alle mensen meetellen. Dat je ook als 60-plusser nog een waardevolle bijdrage kan leveren. Dat er een goede sfeer heerst op de werkvloer. Dat iedereen, ongeacht afkomst of leeftijd, meetelt in uw bedrijf. Je kan de HR-directeur citeren: ‘Mensen zijn onze belangrijkste asset.’ Maar wat veel beter is: je kan het verhaal laten vertellen door Joseph en zijn collega’s, en dat publiceren op de blog van het bedrijf. Want een HR-manager of de grote baas wordt geacht zijn obligate mening te ventileren. Een collega, ‘één van ons’, iemand waarin we onszelf kunnen herkennen, is zoveel geloofwaardiger.
Sterke verhalen, daar gaan we voor bij Zogezegd. Wij helpen u zoeken naar uw unieke en authentieke tone of voice. Om verhalen die sluimeren, aan de oppervlakte te brengen zodat ze kunnen boeien en inspireren. Om een digitaal platform aan te bieden met een lage drempel en met maximale kansen tot likes en shares op de sociale media. Kortom, om het verhaal van uw bedrijf te laten horen. Het wacht om verteld te worden!
Geef een reactie